Πάνω από τα πάρκινγκ φυτρώνει τσιμέντο Λίγο γκαζόν και ελάχιστοι θάμνοι καλύπτουν τις πλατείες που- υποτίθεται- θα ξαναγίνονταν πράσινες
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Νικολέττα Μουτούση
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Πέμπτη 29 Ιανουαρίου 2009Οι πλατείες είναι γεμάτες... τσιμέντο: σημαντικοί χώροι πρασίνου στην Αθήνα έχουν καταστραφεί τα τελευταία χρόνια για να δώσουν τη θέση τους σε υπόγεια πάρκινγκ.Στην Πλατεία Κάνιγγος, στην Κλαυθμώνος, στου Γουδή, αλλά και σε άλλες περιοχές όπως στην Πλατεία Αιγύπτου ή στην Πλατεία Κοτζιά, οι μελέτες όριζαν πως μετά τις εργασίες για την κατασκευή υπόγειων γκαράζ, θα φυτεύονταν ξανά μεγάλα δέντρα. Ωστόσο είτε λόγω κακοτεχνιών, που δεν επέτρεψαν τελικά την φύτευση παρά μόνον μικρών θάμνων ή γκαζόν, είτε γιατί εγκαταλείφθηκαν τα αρχικά σχέδια, οι πλατείες δεν πρασίνισαν ποτέ.
Στα περισσότερα από 4 στρέμματα της Πλατείας στου Γουδή, στην περιοχή του νοσοκομείου Παίδων, υπήρχαν 80 μεγάλα δέντρα- πεύκα, λεύκες, πλατάνια κ.ά.- τα οποία όμως πριν από μερικά χρόνια κόπηκαν για τις ανάγκες κατασκευής του γκαράζ. Οι προδιαγραφές του έργου δεν άφηναν περιθώρια για επαναφύτευσή τους, με αποτέλεσμα η σημερινή εικόνα της πλατείας να περιλαμβάνει μικρές εκτάσεις χαμηλού πράσινου. Στην περίπτωση της Πλατείας Κάνιγγος είχαν δοθεί εγγυήσεις πως όσα δέντρα αφαιρέθηκαν κατά τη διάρκεια των έργων θα φυτεύονταν και πάλι στην ίδια θέση με την ολοκλήρωση του πάρκινγκ. Ωστόσο το πράσινο έχει περιοριστεί σημαντικά σε σύγκριση με το παρελθόν.
Σε απέραντο χώρο τσιμέντου μετατράπηκε και η κάποτε κατάφυτη Πλατεία Κοτζιά. Μετά την κατασκευή του γκαράζ, ελάχιστο μόνο τμήμα της έχει μικρούς θάμνους και δεντράκια. Αλλά και η δημιουργία του υπόγειου πάρκινγκ στην Πλατεία Αιγύπτου είχε δημιουργήσει προσδοκίες πως θα οδηγούσε σε ανάπλαση και φύτευση και του υπερκείμενου χώρου, χωρίς όμως ποτέ να υλοποιηθούν. Την ίδια τύχη είχαν και πλατείες κάτω από τις οποίες δημιουργήθηκαν σταθμοί του Μετρό, με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα την Πλατεία Ομονοίας και την Πλατεία Κοραή.
Δρόμοι- αποθήκες «Το κέντρο έχει μετατραπεί σε ένα τεράστιο πάρκινγκ, ενώ θα έπρεπε να είναι μια πεζοδρομημένη έκταση» τονίζει ο καθηγητής του ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος Θάνος Βλαστός. «Τον δρόμο τον θεωρούσαμε αποθήκη. Δεν σκέφτηκε κανείς την κοινωνική και λειτουργική αξία του δρόμου» επισημαίνει, τονίζοντας ότι «επιμένουμε να έχουμε αυτοκίνητα σε πόλεις που δεν τα χωράνε». Ωστόσο, όπως τονίζει, παρά την εκτεταμένη χρήση αυτοκινήτων, δεν ελήφθησαν ούτε καν μέτρα που να βοηθούν στην καλύτερη διαχείρισή τους. Ειδικότερα αναφέρει πως αν και από τα μέσα του 1980 υπήρξαν πολιτικές κινήτρων προς ιδιώτες για τη δημιουργία γκαράζ, «είναι αστεία τα νούμερα εάν αναλογιστεί κανείς πως κάθε χρόνο κυκλοφορούν 200.000 καινούργια αυτοκίνητα και φτιάχνουμε 1.000- 2.000 θέσεις πάρκινγκ».
Προσθέτει μάλιστα πως η κατασκευή υπόγειων πάρκινγκ δεν λύνει το πρόβλημα στάθμευσης. «Στόχος ήταν να τα γεμίσουμε με τα αυ τοκίνητα που στάθμευαν στην επιφάνεια γύρω τους, αλλά τελικά οι περιοχές επιβαρύνονται γιατί τα γκαράζ προσελκύουν περισσότερα αυτοκίνητα» δηλώνει. «Έτσι, ενώ θα μπορούσαμε να τα χρησιμοποιήσουμε για να εξασφαλίσουμε ανθρώπινες συνθήκες στην επιφάνεια, όπως να φαρδύνουμε τα πεζοδρόμια ή να κάνουμε πεζοδρομήσεις, το πρόβλημα συνεχίζει να υπάρχει» καταλήγει.
Τεράστιο βάρος Ερωτηματικά υπάρχουν από επιστήμονες και σχετικά με την αντοχή των υπόγειων κατασκευών. «Θεωρητικά γίνεται, πρακτικά όμως δεν είναι εφικτό», σημειώνει ο γεωπόνος Κωνσταντίνος Τάτσης, διευκρινίζοντας πως μπορεί να φυτευτεί και να αναπτυχθεί κάποιο δέντρο- ακόμη και μεγάλο- αλλά το πρόβλημα είναι το πόσο θα αντέξει η κατασκευή.
«Στην ταράτσα του σπιτιού σας θα βάζατε ένα μεγάλο πεύκο;» αναρωτιέται χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας πως η επιβάρυνση που θα δεχθεί η οροφή ενός υπόγειου γκαράζ τεσσάρων ορόφων θα είναι ανάλογη. Ειδικότερα, ο κ. Τάτσης αναφέρει πως «για δύο μέτρα χώμα κορεσμένο με νερό όπως για παράδειγμα ύστερα από δύο ημέρες βροχής, το βάρος φτάνει τους 3 τόνους ανά τετραγωνικό μέτρο».
«Αν προσθέσουμε ένα μεγάλο δέντρο, το βάρος μπορεί να φτάσει τους 20 τόνους» υποστηρίζει και αναρωτιέται: «Ποιος μηχανικός θα βεβαιώσει για ένα τέτοιο βάρος;». Τονίζει μάλιστα πως η αντοχή της όποιας κατασκευής επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο εάν προστεθούν και άλλες παράμετροι, όπως για παράδειγμα η ταχύτητα του αέρα ή σεισμικές δονήσεις.
«Είναι καθαρά θέμα προδιαγραφών και μελέτης» αναφέρει για τη δυνατότητα φύτευσης πάνω από υπόγειο πάρκινγκ ο καθηγητής Ανθοκομίας και Αρχιτεκτονικής Τοπίου του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γιάννης Χρονόπουλος. «Από πλευράς τεχνικής και γεωπονικής είναι εφικτό» δηλώνει, υπογραμμίζοντας πως πρέπει να είναι ιδιαίτερα ενισχυμένη η τελευταία πλάκα.
Σύγχρονα υλικά «Δεν είναι υποχρεωτικό να χρησιμοποιηθεί χώμα, μπορεί να είναι άλλο μείγμα, που δεν θα είναι τόσο βαρύ και μετά να τοποθετηθούν δέντρα και να μεγαλώσουν κανονικά» σχολιάζει, παραπέμποντας σε παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών χωρών που έχουν ακολουθήσει αυτό το μοντέλο. Μια από τις πρωτοπόρες χώρες - όπως λέει- είναι η Γερμανία, όπου ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1970 εφαρμόζεται σε ευρεία κλίμακα η κατασκευή υπόγειων πάρκινγκ και η δημιουργία χώρων πρασίνου από πάνω τους. Αλλά και σε άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα στην Αυστρία, υπάρχουν σε κεντρικότατα σημεία υπόγεια πάρκινγκ που δεν είναι καν ορατά, τα οποία από πάνω είναι πλήρως καλυμμένα με πράσινο και δέντρα.
Αίτηση ανάκλησης της οικοδομικής άδειας καταθέτουν οι κάτοικοι ΜΕ ΚΑΤΑΘΕΣΗ αίτησης για τη διακοπή εργασιών και την ανάκληση της οικοδομικής άδειας απαντούν κάτοικοι της Κυψέλης, οι οποίοι αντιδρούν στην κοπή των δένδρων στο πάρκο Κύπρου και Πατησίων και στη δημιουργία υπόγειου πάρκινγκ.
Οι κάτοικοι αφήνουν αιχμές για τον τρόπο με τον οποίο ελήφθη η άδεια κοπής των δένδρων, επικαλούμενοι την αρχική απόρριψη του αιτήματος από την αρμόδια Επιτροπή Πολεοδομικού Ελέγχου. Ωστόσο, από πλευράς δήμου παραδέχονται πως τον περασμένο Ιούνιο η δευτεροβάθμια Επιτροπή Πολεοδομικού Ελέγχου απέρριψε το έργο, αλλά παραπέμπουν στην αναμορφωμένη φυτοτεχνική μελέτη που υπέβαλε ο Δήμος Αθηναίων πριν από μερικές ημέρες.
Η μελέτη αυτή εγκρίνεται από την Επιτροπή Πολεοδομικού Ελέγχου, αλλά αφορά την κοπή μόνο 12 δένδρων «λόγω του ότι αυτά βρίσκονται εντός του περιγράμματος του προς ανέγερση θεσμοθετημένου υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων». Παράλληλα, διευκρινίζεται πως «τα 12 δένδρα που θα κοπούν σύμφωνα με το σχέδιο της μελέτης θα αντικατασταθούν με πολλαπλάσιο αριθμό δένδρων που θα φυτευτούν εις την υπό διαμόρφωση επιφάνεια».
«Δεν αντέχει τέτοιο βάρος» Οι κάτοικοι πάντως αμφισβητούν και τη δυνατότητα φύτευσης στην επιφάνεια του γκαράζ. «Είναι αδύνατον μια πλάκα 22 εκατοστών να φέρει αυτό το βάρος» υποστηρίζει η δημοτική σύμβουλος και αρχιτέκτονας Ελένη Πορτάλιου.
Σύμφωνα ωστόσο με την έκθεση του δήμου, «το βάθος του εδάφους στις περιοχές φύτευσης, στο συγκεκριμένο έργο, είναι περίπου 1,50-2,50 μέτρα». Παράλληλα, αναφέρεται πως «δεν προκύπτει λόγος ανησυχίας για την απρόσκοπτη ανάπτυξη των προτεινόμενων δένδρων και θάμνων».